KWALITEIT
Meldcode huiselijk geweld
Favens maakt gebruik van een protocol voor het handelen volgens de Meldcode. Aan de hand van dit protocol wordt vormgegeven aan de uitvoering van de stappen van de meldcode wanneer er een vermoeden is van kindermishandeling en/of huiselijk geweld. Ten behoeve van deskundigheidsbevordering op het gebied van aanpak kindermishandeling en huiselijk geweld is scholing gevolgd wat met enige regelmaat wordt herhaald.
Beroepsregister SKJ
De voor Favens werkende professional staat geregistreerd in het beroepsregister voor professionals in de jeugdsector. Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) beheert dit beroepsregister. Professionals kunnen zich registreren en na vijf jaar een herregistratie aanvragen. Daarbij moeten zij aantonen dat ze hun vakbekwaamheid op peil houden. De geregistreerde professionals houden zich aan de voor hen geldende professionele standaarden en vallen onder het tuchtreglement van SKJ.
Veilig Thuis
Veilig Thuis is er voor advies en ondersteuning en het melden van huiselijk geweld en kindermishandeling. Onze medewerkers hebben de verantwoordelijkheid om effectief te reageren op signalen van kindermishandeling en huiselijk geweld. Vanaf juli 2013 is het landelijk verplicht om volgens de vijf stappen van de ‘Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ te handelen.
Vertrouwenspersoon JeugdStem
Ouders en kinderen die met jeugdhulp te maken krijgen, zijn daarvan afhankelijk. Dat maakt het soms lastig om zaken te bespreken die hen dwars zitten. Want het is nou eenmaal zo dat er ook wel eens iets fout gaat. Of dat de meningen verschillen. Als er zaken in de hulpverlening niet goed lopen, kan de vertrouwenspersoon van JeugdStem daarbij helpen. Niet door het zelf op te lossen, maar door samen met het kind, de jongere of de ouder de oplossing te vinden. Meer informatie en contactgegevens zijn te vinden op de website van JeugdStem.
> Ga naar de website van JeugdStem.
Klacht indienen
Favens doet haar uiterste best om de beste hulpverlening te bieden aan u en/of uw kind. Toch is het mogelijk dat u andere verwachtingen had of niet helemaal tevreden bent over de geleverde hulp. We raden u aan om daar niet mee rond te blijven lopen en de klacht te melden. Dit kan het beste direct tijdens de sessie of per e-mail. Als we er samen niet uitkomen, kunt u terecht bij Stichting Klachtenregeling: https://www.klachtenregeling.nl/klacht-geschil-melden/
Incidenten en calamiteiten
Bij het verlenen van zorg of het behandelen van cliënten kunnen handelingen (bijna) fout gaan of anders lopen dan verwacht. We spreken dan van een incident. De wettelijke definitie van een incident is ‘een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg, en heeft geleid, had kunnen leiden of nog zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt’. De gevolgen van een incident kunnen variëren van geen gevolgen voor de cliënt tot merkbare en zelfs ernstige gevolgen. Incidenten die geen directe gevolgen hebben voor de cliënt worden geregistreerd. Wanneer zich ernstige calamiteiten voordoen, zullen deze worden gemeld bij de Inspectie Gezondheidszorg Jeugd (IGJ).